Krótki przykład codziennych negocjacji sprzed paru miesięcy… kawa z koleżanką ; )

Chcesz pewnie przeczytać o historii negocjacji dotyczących milionowych transakcji : ) W tym roku zajmowałem się projektami o łącznej wartości zdecydowanie przekraczającej 10 milionów złotych (zobacz pełną ofertę moich usług negocjacyjnych). Może w styczniu znajdę chwilę by to podliczyć : ) Być może Cię zaskoczę. Z wieloletniego doświadczenia wiem, że zasady jakimi się rządzą te mniejsze i większe transakcje są takie same. Z pewnością emocje są nieco inne. Sukces w negocjacjach to sukces w negocjacjach, niezależnie od skali. Dziś będzie słowo o tej mniejszej transakcji.

Pewnego wieczoru odwoziłem do domu koleżankę, zajechaliśmy do wiadomej pierwszej popularnej sieci fastfoodowej na kawę i ciastko (jedyne CODZIENNE NEGOCJACJE PRZYKŁADY Z ŻYCIAotwarte miejsce po drodze…). Ona wybrała sobie ciastko, ja kawę cappuccino – dla odmiany od espresso macchiatto, które uwielbiam. W cenniku wypatrzyłem cappuccino z pozycją cenową 3,50zł. Jako że nie jestem bywalcem tego miejsca, przyjąłem cenę za normalną i złożyłem zamówienie. Kasjer nabił kawę za 7zł. Zapytałem, czy to nie pomyłka i wskazując na cennik poprosiłem o sprzedanie mi tej za 3,50zł. Tak dla zasady. Kasjer przeprosił mnie, powiedział, że on nie ma takiej możliwości, wytłumaczył, że w cenniku jest błąd i że kawa kosztuje normalnie 7zł. W takich sytuacjach czasami nie składam zamówienia, podziękowałem więc i zająłem miejsce obok koleżanki, delektując się rozmową. Nie dawało mi jednak spokoju, że nie osiągnąłem wybranego celu. Szybko obmyśliłem krótki plan zmierzający do tego, by negocjacje zakończyły się pełnym uśmiechem po obu stronach i przystąpiłem do działania.

Podszedłem do tego samego kasjera i poprosiłem o rozmowę z menedżerem lokalu (zgodnie ze słowami kasjera, który powiedział “ja nie mam takiej możliwości”, musiałem dotrzeć do osoby decyzyjnej). Menedżer pojawił się po chwili. Zapytałem z uśmiechem “Rozumiem, że wasza firma kieruje się co najmniej dwiema zasadami – dąży do pełnego zadowolenia klienta i jeżeli coś obiecuje, to obietnicę spełnia. Chciałbym zamówić cappuccino, to z cennika, kosztujące 3,50zł, ale otrzymałem informację, że nie jest to możliwe i mam zapłacić 7zł.” Menedżer potwierdził moje założenia, podziękował za uwagę, przeprosił za sytuację, wyjaśnił błąd w druku. Następnie wskazał kasjerowi by kliknął tu i tam na swoim ekranie, i proszę – oto objawiła się możliwość kupienia cappuccino za 3,50zł. Wszystko z uśmiechem, bez żadnego spięcia…

KTO PODEJMUJE DECYZJE W NEGOCJACJACHPodsumowując i analizując sytuację negocjacyjną:

1. Warto słuchać uważnie. Często druga osoba sama daje nam wskazówki, jak możemy osiągnąć nasze cele (“ja nie mogę podjąć takiej decyzji” – czyli kto może?).

2. Pomocne jest odwoływanie się do zasad. W firmach, w których obowiązują szczegółowe procedury, w instytucjach silnie zbiurokratyzowanych niejednokrotnie pomaga odwołanie się do zasad przez nie stosowanych. Skoro nie chcą poddać się wpływowi naszej sugestii czy prośby, to przecież nie będą postępowały wbrew zasadom, które stosują. Często konieczne będzie poznanie regulaminów czy procedur.
3. Zawsze istotne jest pytanie, kto podejmuje decyzję po drugiej stronie. Najkorzystniej jest prowadzić rozmowy właśnie z tą osobą.
4. Nawet krótki czas poświęcony na przygotowanie do negocjacji ma zasadnicze znaczenie i przynosi efekty…
5. Skoro możemy osiągnąć sukces z uśmiechem i w dobrym stylu, nie ma potrzeby się denerwować czy stresować. Czy po kłótni przy kasach, wieczór z naszym towarzyszem czy towarzyszką byłby równie przyjemny?

Ja wyciągnąłem takie wnioski z tej sytuacji. A Ty, czego się nauczyłaś, nauczyłeś? Powiedz proszę, jaką sytuację negocjacyjną sobie przypominasz? Zapraszam do podzielenia się nią poniżej.


Zapraszam, podziel się poniżej sytuacją negocjacyjną z Twojego codziennego życia, przejrzyj listę technik negocjacyjnych lub książek negocjacyjnych.


CHCESZ SZYBKO POPRAWIĆ SWOJE NEGOCJACJE?

AKADEMIA NEGOCJACJI ZAPRASZA
Organizujemy interesujące negocjacyjne wydarzenia w krótkich i przystępnych formach
(bezpłatne webinary, wykłady stacjonarne i online, szkolenia z negocjacji w biznesie):




Następny wpis