Jeżeli chodzisz na spotkania biznesowe na pewno starasz się być przygotowany. Jak pewnie się domyślasz, nie chodzi tylko o to jaką masz argumentację, ale również jak się zachowujesz. Nie bez znaczenia jest to to czy panujesz nad jednym z zasobów, który w trakcie spotkania masz do dyspozycji. Jest nim czas. W tym momencie dochodzimy do zagadnienia, którym dziś chciałbym się zająć. Czym, zgodnie z biznesowym savoir vivre, powinna posługiwać się osoba z klasą do odmierzania czasu?

Na to pytanie można odpowiedzieć nowocześnie i klasycznie. Podejście nowoczesne coraz częściej widzę na spotkaniach, których jestem uczestnikiem. To korzystanie z dobrodziejstw smartfona. Jest to rozwiązanie naturalne, w końcu stały się one nieodłącznym narzędziem naszej pracy. Smartfon jako zegarek sprawdza się bezbłędnie do odczytania godziny spotkania, czy przejrzenia ostatniej korespondencji mailowej.

Na spotkaniu, jednak gdy zasiadamy do stołu, rozmawiamy i omawiamy poszczególne kwestie spoglądanie na telefon może przynieść więcej problemów niż pożytku. Wielokrotnie byłem światkiem nieudolnych prób “delikatnego” spoglądania na telefon w celu sprawdzenia godziny. Czynność, nawet chwilowego korzystania ze smartfona, może rozproszyć obu rozmówców. Telefony wibrują na stole lub sygnalizują diodami powiadomienia, co również nie jest czymś komfortowym. Wyobrażam sobie również sytuację, w której spoglądanie na telefon może sugerować: niecierpliwość, brak skupienia czy nieprzygotowanie.

Warto tego uniknąć wybierając rozwiązanie klasyczne, czyli zegarek naręczny. Zegarek jako element stroju to preferowany element dres code’u biznesowego. Dobrze dobrany zegarek naręczny pozwala na delikatną kontrolę czasu i nie rozpraszanie ani siebie, ani rozmówcy podczas spotkania. Może dopełniać strój i być przysłowiową kropką nad i, lub prowadzić do dysharmonii. Czym kierować się przy wyborze zegarka?

  1. Zegarek i kontekst jego noszenia powinien współgrać w pełnionej przez siebie roli

Zilustruję to przykładami pomieszania ról. Wyobraźmy sobie sytuację, w której chcemy uprawiać sport. Nie pójdziemy pływać z zegarkiem pozłacanym, delikatnym i posiadającym skórzany pasek. Ten typ zegarka jest po prostu nieadekwatny do stroju i do sytuacji. Co więcej w takich okolicznościach bardzo łatwo o jego zniszczenie. Podobnie ma się rzecz w przypadku zegarków sportowych. Proszę wyobraź sobie Pana Młodego w przepięknym dobrze dobranym garniturze, białej koszuli ze spinkami i skórzanymi butami. Przyglądasz się i widzisz ogromny sportowy zegarek, który wystaje i nie pozwala ułożyć się odpowiednio ani mankietom koszuli, ani rękawowi garnituru. Nie jest to widok, który cieszy oczy.

zegarki w negocjacjach Zeppelin zegarek  

  1. Grubość i wielkość koperty zegarka

Zegarki cieńsze pasują do wizytowych koszul i garniturów. Grube i masywne koperty to cecha charakterystyczna zegarków sportowych. Ich przeznaczenie to oczywiście sport i styl casual.

  1. Cyferblat

Im prostszy tym bardziej formalny. Im więcej wskazówek, detali, dodatkowych funkcji tym jest on mniej formalny i dąży do stylu codziennego. Kolory cyferblatów z reguły są jasne, można jednak spotkać się z ciemnymi kolorami, najczęściej czarnym. Styl takiego zegarka czerpie inspirację z wojskowych zegarków oficerskich, które to, aby nie zwracać uwagi w nocy, miały kiedyś ciemne wykończenie.

ubiór w negocjacjach - zegarki ubiór strój negocjatora - zegarek zeppelin

  1. Pasek

Formalnymi paskami są te skórzane i bransolety. Gumowe paski oraz materiałowe sprawiają ze jest on mniej oficjalny.

Warto w tym miejscu wspomnieć o zegarkach, które są na tyle uniwersalne, że pozwalają na dowolne modyfikowanie ich za pomocą zmiany paska. Stosunkowo prosty zegarek będzie bardziej formalnie komponował się ze skórzanym paskiem. Z kolei zegarek z paskiem gumowym stanowi idealne uzupełnienie T-shirta.

Zegarek Locman Zegarek Luminox

 

Polecam przyjrzenie się tematowi zegarków bliżej, ponieważ wyboru tego elementu garderoby nie warto pozostawiać przypadkowi. 

 


 

CHCESZ SZYBKO POPRAWIĆ SWOJE NEGOCJACJE?

AKADEMIA NEGOCJACJI ZAPRASZA
Organizujemy interesujące negocjacyjne wydarzenia w krótkich i przystępnych formach
(bezpłatne webinary, wykłady stacjonarne i online, szkolenia z negocjacji w biznesie):




O autorze: Bartosz Owczarek – na co dzień pracuje z kadrą zarządzającą. Pomaga kontaktować się z headhunterami oraz wspiera w budowaniu świadomego wizerunku. Interesuje się modą męską oraz nowymi technologiami. Znajdziesz go na LinkedIn.

Bartosz Owczarek

Dziękujemy autorowi tego gościnnego artykułu, za jego staranne przygotowanie i profesjonalną współpracę!

 

 

Poprzedni wpis
Następny wpis