Zdarzyły Ci się kiedyś naprawdę ciężkie negocjacje?

Negocjacje uwielbiamy za to, że stwarzają ogromne możliwości na płaszczyznach biznesowych i za ich pośrednictwem powstają liczne zyskowne transakcje, pożyteczne projekty czy prospołeczne inicjatywy. Z drugiej strony, tak jak z każdą dyscypliną, zdarzają się momenty nieprzyjemne a nawet potwornie trudne podczas negocjowania.
– Możemy mieć do czynienia z rozmowami obarczonymi wysoką stawką i doświadczać stresu;
– operować w warunkach deficytu informacji i poruszać się w niepewności, co również podnosi stres;
– trafić na nieprzyjemnego ‘partnera’, który będzie próbował nami manipulować, wywierał na nas presję, uporczywie stosował triki i intencjonalnie pogarszał nasz komfort, demonstrował swoją siłę czy w inny sposób próbował z nami ‘wygrać’.

Powyższe zjawiska to twarda rzeczywistość, w jakiej funkcjonujemy i jeżeli nie jesteśmy na nią przygotowani, może przez to stracić nasz biznes czy zdrowie. Uszczerbek na jednym lub drugim jest niemile widziany, dlatego powstaje pytanie jak możemy sobie radzić z ciężkimi sytuacjami negocjacyjnymi.

Z pomocą przychodzi kilka wskazówek z dziedziny psychologii i rozwoju osobistego.

Rozwijaj swój umysł.

1. Po pierwsze miej świadomość, że negocjacje mogą być stresujące i ciężkie emocjonalnie. Zmniejszy to stopień zaskoczenia, gdy taka sytuacja przydarzy Ci się następnym razem.
Ponadto, świadomość to pierwszy krok do trafnego odpowiadania na rzeczywistość, co w naszym przypadku polega na umiejętności utrzymywania wewnętrznego spokoju.

2. Po drugie odróżnij fakt, że coś się dzieje od tego, że Ci się to nie podoba. To pierwsze to stan faktyczny, to drugie to emocje, które w Tobie na jego skutek powstają. Zdaj sobie sprawę z tego, jaka jest rzeczywistość i pracuj z tego punktu. Poprzez akceptację rzeczywistości jesteśmy obecni a to stawia nas krok bliżej do spokoju emocjonalnego i daje nam dostęp do pełnych możliwości naszego umysłu. Niepokój blokuje ten dostęp, co nakręca stres i budzi poczucie, że tracimy panowanie.

Przygotuj się na partnera.

3. Przygotuj strategię. Jeżeli mieliśmy okazuję wcześniej poznać partnera i wiemy, że lubi stosować manipulację lub triki, możemy przygotować nasz plan reagowania na jego zagrywki.

4. W sytuacji, gdy emocje eskalują podczas spotkania, poproś o przerwę. Dajcie sobie czas, aby opadły ponieważ wtedy ponownie skupicie się na rzeczy.

5. Podczas przerwy przejdźcie się na spacer. Tak jak mówi William Ury, magiczne we wspólnym spacerze jest to, że idzie się w tym samym kierunku. Ma to znaczenie zarówno symboliczne jak i realne przełożenie na skuteczność znajdywania ugody.

Jeżeli partner gra nieetycznie.

6. Zakomunikuj drugiej stronie, że czujesz się traktowany w sposób nieodpowiedni lub nieetyczny i poproś o kontakt, gdy ta osoba już będzie gotowa z Tobą rozmawiać jak z partnerem a następnie opuść spotkanie. Tym stanowczym sposobem pokażesz, że szukasz profesjonalnego partnera do rozmów.

7. Ostatecznie, jeżeli źródłem negatywnych emocji jest toksyczny negocjator po drugiej stronie, zastanów się czy oby na pewno siedzenie z nim dłużej przy jednym stole jest warte Twojego zdrowia. Warto rozważyć znalezienie innego partnera do współpracy. Oczywiście może się to wiązać z kosztami krótkoterminowymi, ale uchroni nas od kosztów długoterminowych, które mogłyby być o wiele wyższe.

Poprzedni wpis
Następny wpis